Şok

20 Eyl

-Rüşdü Paşa-

rusdupasa01@hotmail.com

dışarıdan gelen şoklar karşısında dirençli olmalıyız.

en çok görülen şey, şok, şok benzeri başka şeyler ve şok olarak algınanan birşey. gelenek dışı ve insanın akıl güvenliğine yönelik tehdit. belirsizlik yaratıyor. belirsizlik iktidar tekniğidir, binlerce yıldır heryerde.

en büyük şok, yokluk hissi. olması gereken, olduğu bilinen, birşeyin aslında olmadığı durum bir şok olarak ortaya çıkar.

insan aklı yokluk olayını kabûl etmekte zorlanıyor. anlamıyor. varlık karşısında sakin olan insan, yokluk olayı karşısında kendini güvensiz hissediyor.

araba kullanıyorum, tesadüfen biraraya gelmiş, ortaklıkları zaman ve mekân ile sınırlı bir topluluk, varolduğu varsayılan bir insanlık idealine uygun, adalet, eşitlik, ve saire, değiş tokuş yapıyoruz. insanların birbirlerini gördüklerinde yakalandıkları hissine kapıldıkları, birbirlerini görmek istememelerinden kaynaklanan bir görme nedeni ile birbirlerini kontrol ettikleri bir ortam. kim kimi görmek istemediğini görerek onaylıyor kendince. insan hayatı boyunca en çok 100 kişiyi tanıyabiliyor, hayat aralığı kısa ve modern kurallar var. tanıdığın 100 kişilik bir örnek gruptan alınan enformasyon milyonlarca, milyarlarca insanın birarada yaşamak durumunda olduğu bir alanda ne kadar anlamlı. soru işareti. karşılaştığımız insanlardan daha çok onların göstergeleri ile ilgileniyoruz. bizi bir araya getiren, getirmeyen şeyler, göstergeler. bir mod, moda, işaret, toplumsal ve tarihsel olay temsili sayılan görüntüler. insan, başkalarını kendisi gibi varsayar, öyle olduğunu sanır, büyük bir paradokstur. mikro olarak bir gerçek olan bu durum insanların tamamını kapsayan makro seviyede varolmayarak insanı yanıltır.

hareket halindeyim. bir araba yolumu kesiyor, araç burnu tam önümde, iki seçenek var, bir, hayvanın yaptığını yapıp, hayvanlaşmak, iki enayi olduğunu kabûl edip, yol vermek. bir iki saniyelik bir zaman tasarruf etmek için ortak insanlık değerleri olarak varsayılan şeylerin yok edildiğini görmek, bir tür şok oluyor. aslında hiç olmayan değerlerin başından beri varolduğuna inananların soyut adı, enayi. bunun böyle olduğunu bildiği halde bu bilgisini suistimal eden ise barbar. etraf, barbar dolu. barbar, karşısındaki ile bir daha nasıl olsa karşılaşmayacağını varsayar ve bu varsayımı suistimal etmek için bir imkân olarak kullanır. enayi, toplum halinde yaşadığını düşündüğünden her defasında barbarın ele geçirdiği imtiyazın bedelini öder.

etraf, barbarların şoklarından oluşuyor. trafik, barbarlığın en keskin gösteri alanıdır. her barbar, adı trafik olarak adlandırılan geçici durumu bir fayda maksimizasyonu alanı olarak değerlendirir. toplum halinde olmadığının bir ifadesi olarak.

trafik bir gösterge. üretim, değişim, paylaşım, yatay ve dikey ilişkiler, işte bu insanlar tarafından organize ediliyor ve toplumsal her ilişki işte bu insanlar tarafından belirleniyor.

insanın yaşadığı topluluğun adalet ilkesine dayalı olmadığını hissetmesi en büyük şok oluyor, olmalıdır. cemil meriç’in buyurduğu gibi, hukukun olmadığı bir yerde kanunsuzluktan söz etmek mümkün değildir.

ey barbarlar, hepiniz kendi çapınızda haklı olduğunuzdan hiçbir sorununuzu çözemeyeceksiniz.

siz neden barbarsınız biliyor musunuz?

çünkü teoriniz yok, bir yazılı ya da yazılı olmayan geleneğe bağlı değilsiniz, tıpkı herhangi bir hayvan gibi yalnızca çıkarlarınızı gerçekleştirmenin peşindesiniz, kendinizi birşey sanıyorsunuz ve etrafınıza zarar veriyorsunuz.

yaptığınız suistimaldir. içinizdeki korku ile yok olun, gidin.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: