ergenlik

3 Şub

-Emre DEMİR-

“böylece yol aldım seninle,

seni ilk gördüğüm andan itibaren,

geldiğim yere doğru”

Walter Benjamin

Büyük dedem Benjamin, insanın yaşamı boyunca birden çok kez ergenliğe ulaşabileceğini not etti. Bana kalırsa –ki kalmaz- ergenliğe hiç girilemeyebilir de. Hiç girmemişler gördüm. İnsan’ın hayvanlığından kurtulması için bir sıçrama yapması gerektiği, Doktor’un tarih tezinin girişinde var. Benim sıçramalarımdan biri ve en kuvvetlisi, iki ikizler erkeğiyle tanışmamla oldu. Kendi varlığımı kavramlaştırdım.

Dostluk, istikamet bulmak. Dost, bir yontucu. Kova ve ikizler, bir sözleşme inşa ediyorlar. Bir damar da denebilir. Belki de öyle demeli. Kova ve ikizler arasında, birbirlerini tamamlayıcı bir alışveriş var. Tamamlayıcılık, birbirlerinin zaaflarını gidermelerinden kaynaklanıyor. Kova’sız ikizler veya ikizler’siz kova, açık verebilir, veriyor. Kova temkinli, ikizler atak. Aşırı temkinli ve aşırı atılgan olmanın zararlı sonuçları, kova-ikizler ortaklığında ortadan kalkıyor. İkizler kovayı dürtüyor, kova ikizleri dizginliyor. İkizler, ortaya bir amaç koyuyor; kova, bunu takvime bağlıyor. Süreç, plan, program, derinlik, estetik, eleştiri, etik, epistemoloji, ölçü, izan, soyutlama, teori: kova-ikizler ortaklığının, dostluğunun, bir aradalığının doğal sonuçları.

Kova erkeği, kararsız. İkizler erkeği, net. Kova, net olması beklenen çoğu durumda dahi kararsız. İkizler ise kararsız olması beklenen çoğu durumda dahi net. İkizler, önsezilerine realiteden fazla güvenir. İkizler anlatır. Kova dinler. Kova her kadını sevmez. Her kadın ikizleri sever. Kova-ikizler, doğru mu yanlış mı diye bakmaz. Güzel mi çirkin mi’nin derdindedir. Doğru, gerçek veya hakikat, güzel’le olan irtibatı ölçüsünde bir değer ifade eder. Çirkin bir hakikat veya güzel bir yanlış’ın kıymeti yoktur. Temel mesele estetik’tir. Kova-ikizler, estetizm savaşı verir. Bu savaşa, kendi estetiğinden başlar.

“Dost” der Deleuze ve Guattari, “marangozun tahtayla olan ilişkisindeki gibi, uzmanca bir mahremiyeti, bir tür maddi tat almayı ve bir gizilgüçlülüğü mü gösterecektir: iyi marangoz, tahtanın içindeki güç müdür, tahtanın dostu mudur?” İkizler erkeği, benim dostum değil. Bizzat benim zaten o. Yunus Emre’nin teorisi: İç içe geçmiş benler, benlikler. Gerçek dostlar, en nihayetinde tek bir kişi. Nietzsche’de var, iyi bir yazarda, sadece kendi ruhu değil, dostlarının da ruhu vardır. Yeni bir dostluk tanımına ulaşabiliriz: Çokların tekleşebilmesi.

Kafka, kendisine en yakın filozof olarak gördüğü Kierkegaard için şöyle der: “O, beni bir arkadaş gibi doğruluyor!” Kendimi, iki ikizler erkeğiyle doğrulayarak ergenliğe ulaştım. Yusuf Hayaloğlu, bir şiirinde “biz üç kişiydik” diyordu. Yusuf Hayaloğlu ile ölümünden kısa bir süre önce mesajlaştım. Çok samimiydi. Toprağının bolluğu için dua ediyorum. Yamuk bakmak, Hayaloğlu’nu, Adam Phillips ile buluşturmaktır; Phillips “çift, üç kişiden oluşur, iki kişiden ancak arkadaş olur” diyor. İki ikizler erkeği olmasaydı, tutunamazdım.

Bir Yanıt to “ergenlik”

  1. DenizZ Meltem 26/02/2011 11:06 am #

    Nefis.
    Yay burcunu da okumak isterim 🙂

    Hayat; geniş kapsamlı takıntı halleridir.
    Bizi çeşitli renkleriyle vücûda getirir.
    Renklere bakıp, kusurları gösterecek bir “dost”, aynadan daha gerçektir.
    Ayna; ego ve süper egoyu, dost; id’i gösterir.

Bir Cevap Yazın

