“Ben oyunculardan değil, seyircilerdendim”

8 Mar

-Refik Halid Karay-

Umumî efkârı (kamuoyunu) şiddetle alâkalandırdığı (ilgilendirdiği) için gazetelerde artık ve hemen hemen her gün bir sayfa işgal eden spor oyunları içinde futbolü, ilk defa Galatasaray Lisesi’nde bizim nesil benimsemişti.

Şu dakikada, yarım asra yakın bir zaman, bir ömür geçtiği halde futbola düşkün arkadaşlarımı pek iyi göz önüne getirebiliyorum. Hele ilk futbol topunu unutmamışım. Bahçenin dikenli akasya ağaçlarına vurdukça top ikide bir patlar, tamiri ve tekrar şişirilmesi icabederdi. Teneffüse ayrılan kısa zamanın bir kısmı böylece heba olur, oyun en hararetli safhasında kesilir, canımız sıkılırdı.

Filvaki ben oyunculardan değil, seyircilerdendim. Yaşça da oyunculardan azıcık küçüktüm. Mektep idaresinin yeni icad futbol oyununu yasak etmemek suretiyle gösterdiği yenilik o zaman için bir cesaret, belki de bir cüretti. Şu var ki Galatasaray zaten cimnastik yapılmasına izin verilmiş mekteplerden biri, galiba tekiydi. Futbol da araya karışmış oldu; Meşrutiyet’le beraber başka liselere de sirayet etti.

Dostum Sakallı Celâl, Rumeli’de bir lisede hocalık ederken sarıklı ve genç bir hoca ile vak’a çıkarmıştı: Genç softa futbolun dinen haram olduğunu ileri sürüyordu. Neden? Cevap şu:

–         Zira bu top, Hazreti Ali’nin başını temsil eder; ayakla vurmak caiz olmaz!

Ölür müsün, öldürür müsün? Bereket dostum Celâl –isabet olmuş- ne ölmüş, ne öldürmüş. Galiba o mektebi bırakmış, bir başkasına gitmiş.

Kaynak: Türk Edebiyatında Futbol, Turgut Çeviker

Bir Cevap Yazın

