Çerçeve

10 Nis

-Emre DEMİR-

Mekânda çok boş masa varken, bu masaya oturmam, the kız’ın karşısına oturmuşum gibi yorumlanabilir. Hayır. Kızın değil, gözlük çerçevesinin karşısına oturdum. O çerçeveyi al, şu masadakine tak, onun karşısına otururdum. Çerçeve güzel, kız da öyle. Ama aralarında bir irtibat yok. Çerçeve, o kıza ait değil. Ben de çok yaşadım bunu. Estetik algılarınla, bedenin uyum içinde olmayabiliyor. Olmaz zaten. Ben istemez miydim zara’dan uzun bir pardesü giyeyim ya da diesel’in daracık kotlarından birini. Beden, müsaade etmiyor. Beden, diesel kot giymek istemiyor. Sorun değil. Zorla giymek olmaz. Yusuf atılgan’ın bir cümlesi: Amaç dışı kullanım, gösteriştir.

Şimdi bu kıza, o çerçevenin kendi yüzüyle hiçbir alakası olmadığını, kırmadan dökmeden, kızı incitmeden söylemeliyim. Kıza şunu demeli: bak bebeğim, bu gözlük çerçevesini tercih etmiş olman şayan-ı hayret ve takdire şayan. Sırf bunun için seni ödüllendirebilirim. Veya Nicholai Hel’in yöntemiyle cezalandırabilirim seni. Ama, bu çerçeve sana ait değil. Mülkiyet hakkını kastetmiyorum. Mülkiyet, hırsızlıktır. Çerçeve ile senin aranda bir ilişki yok. Çerçeveden sana, senden çerçeveye geçemiyorum. İkiniz ayrısınız. Bu, böyle. Bunu söylemeli kıza. Kızın oturduğu masaya gittim. Merhaba. Merhaba. “Yaklaşık yirmi dakikadır seni izliyorum, sakıncası yoksa biraz daha yakından izleyebilir miyim” dedim. “Neden” dedi kız, haklı olarak. Varoluşçu bir deney yaptığımı söyledim. “Buyur” dedi. Kızın yanında bir kız daha var. Çirkin. Her güzel kızın, çirkin bir kız arkadaşı mı oluyor, yoksa her çirkin kızın, güzel bir kız arkadaşı mı oluyor, anlamış değilim. Hangisi hangisine ihtiyaç duyuyor. Güzel kız için, çirkin kız arkadaşla gezmek mantıklı: güzelliği tescilleniyor. Mukayese, netlik kazandırır. Çirkin olan kızın artı değeri ise, güzel kıza yönelecek ilginin artanına mazhar olmak. Fırsatçılık söz konusu. Çirkin kız veya kibar bir ifadeyle güzel olmayan kız veya diplomatik bir ifadeyle güzel olmakta olan kız, Boris Vian okuyup okumadığımı soruyor. Bu soru, güzelliği bariz olan kıza yönelik ilgimi bir an olsun dağıtıyor. “Boris Vian mı?” diyorum. “Evet, Boris Vian” diyor. “Okumadım” diyorum. “Varoluşçu deney sözünü çalmış olmandan dolayı sormuştum, tesadüfmüş demek ki” diyor. Oh my god! Kitap okuyan çirkin kıza bakın siz. Beni zor durumda bırakacak. “Sanırım Günlerin Köpüğü’nü okumuştum” diyorum, durumu kurtarmak adına. “Altını çizdiğin cümleleri, çapkınlık yaparken mi kullanırsın” diyor. Benim “varoluşçu deney” dediğim şeye, kız “çapkınlık” diyor. Sinirimi bozuyor. Boris Vian üzerine konuşmaya başlıyoruz çirkin olanıyla. Günlerin Köpüğü’ndeki dil oyunlarından, şiirsellikten bahsediyor. Aynı cümleler aklımıza geliyor kitaptan. Benzer yerlere takılmışız. Bu arada dünyanın en güzel kızı bizi izliyor. Onun varlığını unuttuğumuzu düşünerek susuyoruz. “Güzel gidiyorsunuz, devam edin” diyor güzel kız. Çirkin kız tuvalet izni istiyor. Lavabo demiyor hayır, tuvalet diyor. Zira önümüzde biralar var. Bira içtikten sonra el yıkanmaz. Çirkin kız ayağa kalkınca, güzel kız gözlüğünü çıkarıp çirkin kıza veriyor. “Gözlüğüm olmadan yürüyemem” diyor çirkin. “Gözlük senin değil mi” diyorum güzel kıza. “Hayır” diyor, “çerçevesi hoşuma gittiği için öylesine takmıştım! Çok hoşuma gitti, ben de alacağım bir tane” diyor. Alma diyecekken, güzel olmayan kız geliyor.

Güzel olmayan kızın, güzel olmak zorunda olmadığını fark ediyorum.

Kızda, kendiliğinden bir şeyler var. Çerçevenin yüz değiştirmesiyle taşlar yerine oturdu. Güzel olmayan kıza odaklandım. Güzel kız tebessüm ediyor. Benim çirkin utandı. Sessizliği bozmak için “deneyin sonucunu öğrenebilir miyiz” diyor benimki.

Colin’in Chick’e söylediğini söylüyorum: “Yeterince içersek, öğrenebiliriz!”

Birer bira daha söylüyoruz.

Bir Yanıt to “Çerçeve”

  1. teşne 11/04/2011 4:27 pm #

    “Mülkiyet hırsızlıktır” bunun çevresinde kamp kurdum işte ben. Mülkiyet. Hırsızlık. Üstelik hırsız çaldığı şeyin ‘olmayan bir şey’ olduğunun farkında olmayan bir ahmak. Çok ‘ol’lu bir cümle ‘ol’du bu. Zilyetlik aşkına, biri dilimi koparsın.

Bir Cevap Yazın

