hayatta kalmalı

22 May

-Cenk ÖZKÖMÜR-

“sen benim hiçbir şeyimsin

yazdıklarımdan çok daha az”

attilâ ilhan

yıllar sonra, ondan gelen ilk haber gösteriyor: değişiklik yok. pek yok. ilk sözlerin aldığı biçime, devraldığı göreve güvenmeli: yapacak başka bir şey yok.

izlenim şu: o da, benim gibi, çok yalnız.

dünyanın öteki ucu falan yok. bir uç yok, mekân ve zamanda.

iki zamanlı yaşamalı. en az iki. ortak bir zaman’da yaşamalı. bir zaman kurmalı: iki kişilik var olma. en az iki. borges öykülerindeki zamansızlık. borges’in bizi mekân ve zamanın dışına çıkartması. çıkmalı: yok sayarak değil. karşısında değil, dışında durarak. karşısında durmak: mutlak yenilgi. ece ayhan, söyledi, sivillik için: “devletin karşısında değil; dışında bulunmak” bir nevi, bu.

şimdiki zaman’dayım: öncesi ve sonrası ile; bulunduğum mekâna, başka yerleri, bildiğim bilmediğim her yeri, hesaba katarak bakıyorum, bakmalıyım. bunu yapabilmek, büyük bir tekâmül ve huzur sağlıyor. bu bir zaruret. hayatta kalmalı. hayat güzel. kimse, bir yere kaçmıyor; aynı zaman’ı hissederken, kimse bir şey kaybetmiyor, kimse kimseden uzaklaşamıyor, kaçamıyor. şimdiki zaman’da elini çabuk tutamazsın. olmaz.

*

yaparken mutlu olduğun birçok şey için, ileride pişman olursun. pişmanlık-mutluluk kavgası değil problem; mutluluk algısı.

adorno: “hakikat için geçerli olan mutluluk için de geçerlidir. kişi ona sahip olmaz, onun içinde olur.”

ân’da mutlu olunur bu yüzden. sadece.

*

yalnızlığın, tercihken güzel olması hadisesi: ne kadar da sığ. tanpınar: “ben inzivayı seviyorum, yalnızlığı değil..”

*

ondan bir şey beklemediğim açık; fakat, onu arkamda bırakıp gidiyor olmak da çok ağır. onun kim olduğu, ne olduğunun bir önemi yok. benim kim’im ne’yim olması, gibi. mühim olan: ifade, bende büründüğü anlam, bana yansıttığı gerçeklik algısı.

gökyüzünü çınlatan güçlü sese karşı, kulağının dibindeki cılız ses. gel de, öznelliğe buradan bak. cılız ama kulağının dibinde! n’apmalı..

*

baudrillard, cinsellik ne kadar çok vurgulanıyorsa; bu, olan bitenin cinsellikten o kadar uzak olduğunu gösterir aslında, meâlinde cümleler kurdu. politika, aşk ve saire. aynı. her şey ise, hiçbir şeydir. tersinden bakınca, hiçbir şeyin de her şeyliği.

attilâ ilhan, jean baudrillard’ı okumuş mudur: bilmiyorum. sanmıyorum. ama ben, ikisini de okudum.

Bir Cevap Yazın

